هوامحل جیپور

جیپور، شهرِ صورتی دیدنی هند

جیپور، بزرگترین شهرِ ایالت راجستان در شمال غربی هند است. از سال 2011، این شهر حدود 3 میلیون جمعیت دارد؛ که آن را تبدیل به دهمین شهر پرجمعیت کشور می‌کند. جیپور که در 268 کیلومتری پایتخت ملی دهلی واقع شده است، به دلیل طرح رنگ اغلب ساختمان‌های آن به عنوان شهر صورتی نیز شناخته می شود و در مناطق خاصی از این شهر به هیچ عنوان اجازه ساخت یا ترمیم ساختمان با رنگ دیگری به جز صورتی و نارنجی داده نمی‌شود.

در مورد نام‌گذاری این شهر 2 روایت وجود دارد. اولین روایت این است که “جی” نام قدیم اصفهان است و به خاطر شباهت این شهر به شهر اصفهان نام آن را جیپور یعنی “پسر اصفهان” گذاشتند. و روایت دوم اینکه جیپور در سال 1727 توسط شخصی به نام “کاچواها راجپورت عامر” تاسیس شده و به این مناسب این شهر جیپور نام‌گذاری شد. این شهر یکی از اولین طراحی‌های شهری مدرن هند را داراست و به پاریس هند نیز شهرت دارد.

جیپور یکی از مقاصد گردشگری محبوب در هند است که بخشی از مدار توریستی مثلث طلایی غرب همراه با دهلی و آگرا را تشکیل می‌دهد.

در ویدیو زیر بیشتر از جیپور ببینید و بشنوید:

یکی از بناهای دیدنی جیپور، قصر هوامحل است که با ماسه‌های قرمز و صورتی در سال 1799 توسط نوه موسس شهر ساخته شده است. نمای بیرونی پنج طبقه آن شبیه لانه زنبوری با 953 پنجره کوچک به نام جاروخاس است که با مشبک های پیچیده تزئین شده است. هدف اصلی طراحی مشبک این بود که به خانم های سلطنتی اجازه دهد بدون اینکه دیده شوند، زندگی روزمره و جشن‌هایی را که در خیابان برگزار می‌شود را مشاهده کنند. این ویژگی معماری همچنین اجازه می دهد تا هوای خنک از آن عبور کند. صفحات حکاکی شده با سنگ، قاب‌های کوچک و سقف‌های قوسی از ویژگی های این نقطه گردشگری محبوب است.

که ما در روز ششم سفرمان بعد از دیدن دهلی و آگرا راهی جیپور می‌شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد